Bine ar fi ca tragedia care a lovit Polonia sa nu treaca pe langa noi precum un fapt divers. Bine ar fi sa acordam teribilului accident de avion si reactiei poporului polonez o binemeritata clipa de mediatie.
In privinta cauzelor catastrofei aviatice, se pare ca a fost vorba despre o eroare de pilotaj, fiind scoasa, deocamdata, din calcul starea tehnica a aeronavei. Constatam totusi ca presedintele Lech Kaczynski circula cu un avion Tupolev fabricat in 1990, suspus recent unei revizii generale, un avion care i-a mai provocat probleme de-a lungul mandatului.
A existat o discutie despre necesitatea inlocuirii Tupolevului, insa argumentul financiar a curmat-o. Chiar daca acest avion nu a fost la originea accidentului, oare unul mai performant nu ar fi facut cu putinta evitarea catastrofei? E o intrebare cu care vor fi nevoiti sa traiasca cei care s-au opus vehement inlocuirii Tupolevului.
Presedintele Romaniei circula cu un avion aflat in serviciu de 34 de ani. Este atat de invechit si incalca atat de multe norme europene actuale incat nu poate ateriza pe multe aeroporturi decat cu aprobari speciale. De trei ani se discuta despre necesitatea inlocuirii lui. Si de tot atat timp, discutia, profund politizata, se izbeste de argumentul financiar.
In 2007, varianta cumpararii unui nou avion prezidential cu 300 de milioane de euro a fost introdusa pe ordinea de zi a CSAT. PSD si PNL au sarit trei metri in sus: in loc sa dam atatia bani pe avionul lui Traian Basescu, mai bine crestem pensiile. Si asa a ramas.
Sa speram ca nu va fi nevoie de o tragedie similara celei suferite de Polonia pentru a intelege ca avionul prezidential, vechi sau nou, nu este avionul lui Traian Basescu. Nu-l va lua acasa la terminarea mandatului. Este avionul care serveste cea mai importanta institutie a Romaniei. Este avionul care il serveste