Chiar dacă nu au mai venit cu avioanele la Bucureşti, SAAB şi Eurofighter fac noi oferte în speranţa că vor reuşi să „sufle” contractul americanilor. Americanii au expus două avioane F-16 în cadrul expoziţiei de armament Black Sea Defence & Aerospace (BSDA) organizate la Bucureşti.
Ieri dimineaţă, imediat după deschiderea oficială a expoziţiei, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Ion Aurel Stanciu, s-a urcat cu greu în cabina unui avion F-16. Special pentru BSDA, comandamentul forţelor americane din Europa a trimis în România două aeronave F-16 Block 40.
Generalul Stanciu a declarat că avioanele MiG 21 LanceR ale Armatei Române pot fi utilizate cel mult până în anul 2013, când le expiră resursa de zbor, iar potrivit deciziei CSAT, ele vor fi înlocuite cu avioane F-16. Celelalte două modele de avion oferite Armatei Române au fost Jas 39 Gripen, fabricat în Suedia, şi Typhoon, produs de grupul european Eurofighter.
F-16 , modernizate la nivelul anului 1989
Generalul Stanciu a susţinut ieri că propunerea de înzestrare cu avioane F-16 Block 25, second-hand, a provenit chiar de la conducerea Forţelor Aeriene ale României, care a înţeles că nu poate avea avioane F-35, cel mai nou model produs în SUA, „deoarece este în perioada de testare", şi atunci a acceptat varianta opusă - avioanele vechi, deja folosite.
Generalul Stanciu susţine că modernizările pe care le va plăti România vor aduce avioanele F-16 Block 25 aproape la nivelul unor avioane Block 40, cum sunt cele două trimise acum la BSDA: „Blocul 25, la ceea ce am cerut noi, este un bloc 25 plus. S-ar putea să fie foarte aproape de blocul 40". Trebuie menţionat însă că avioanele F-16 Block 40 sunt şi ele destul de vechi, fiind produse în anii 1988 şi 1989.
Conform deciziei CSAT de acum trei săptămâni, primele 24 de avioane F-16, Block 25, ar