Stiu exact cum se face mierea, cum se descăpăceşte un fagure, câte rame intră într-o centrifugă şi ce gust are fagurele direct din stup. Lucrez de 12 ani alături de tatăl meu, mărturiseşte Alina, fiica lui Victor Mateş, directorul firmei Apidava din Blaj. Am studiat ştiinţele economice la Cluj, după care am făcut un master în marketing. Am lucrat tot timpul facultăţii, în timpul săptămânii aranjam mierea noastră pe rafturile magazinelor din Cluj. Timp de 3 ani am fost responsabilă de magazinele din ţară, unde noi livram marfa, iar de 5 ani mă ocup de tot ce înseamnă vânzări şi marketing într-o firmă mică, având 30 de angajaţi. Nu e nici mult, dar nici puţin, dacă ne uităm de unde am plecat.
În 1991, Victor Mateş, profesor de fizică, renunţa la catedră, hotărând că pasiunea pentru albinărit, moştenită de la bunicul său, poate fi dezvoltată într-o afacere promiţătoare. Împreună cu soţia sa a înfiinţat în 1992 firma Apis Prod, devenită astăzi, sub denumirea de Apidava, unul dintre cei mai importanţi producători de pe piaţa românească a mierii. Apidava este însă mai mult decât o firmă de succes. Brand notoriu în apicultura autohtonă, firma a devenit un model de bune practici de dezvoltare sustenabilă şi de antreprenoriat. Fosta afacere de familie a evoluat într-o companie care sprijină breasla apicultorilor, încurajând parteneriatele de afaceri între producătorii locali, iniţiind relaţii comerciale internaţionale şi deschizând drumul unor producători români pe piaţa europeană. Aflată la cea de-a treia ediţie, Sărbătoarea Mierii, organizată de Apidava, la Blaj în 25 şi 26 martie, în parteneriat cu Asociaţia Mierea Românească, Primăria Municipiului Blaj şi Consiliul Judeţean Alba, s-a impus rapid drept unul dintre cele mai importante târguri apicole din ţară.
În jur de 37.000 de apicultori se ocupă astăzi într-un mod mai mult sau mai puţin profesionist