Opt zile cu aproape 20 de spectacole montate pe texte româneşti. Este cea de-a XV-a ediţie a Festivalului Dramaturgiei Româneşti, organizat de Teatrul Naţional din Timişoara în perioada 10-17 aprilie.
Un festival cu spectacole montate numai pe texte româneşti întotdeauna este în atenţia oamenilor de teatru, pe care îi interesează atât piesa scrisă, cât şi produsul final, adică spectacolul care ajunge la public. Sunt întotdeauna iniţiate discuţii la care se abordează dramaturgia de astăzi. De multe ori, unii declară că aceasta nu există, iar autorii le ripostează că ei nu citesc textele nou-apărute.
Puţini regizori cu renume aleg să pună în scenă piese scrise de tineri şi foarte tineri autori, dar se avântă mulţi tineri creatori, care fie că lucrează la spectacol cu cei care au scris textele, fie că transformă scrierile dramatice ale acestora potrivit ideilor regizorale pe care le au.
DISCUŢII
La Festivalul Dramaturgiei Româneşti sunt organizate, după fiecare reprezentaţie, discuţii cu echipa de realizatori şi actori. De cealaltă parte e publicul. Unii autori sunt prezenţi, alţii, nu. Cei prezenţi fie că se declară mulţumiţi de faptul cum le-a fost "folosit" textul în scenă, fie că se declară nemulţumiţi.
În prima seară a festivalului, la întâlnirea cu publicul după spectacolul Teatrului Act, "Acasă la tata", autorul piesei, Mimi Brănescu, nu a fost de faţă. Regizorul Alexandru Dabija, care a montat piesa, a spus că Brănescu a cerut să nu se schimbe nimic în text şi foarte greu s-a lăsat convins să facă mici modificări în final, "necesare".
Poetul Şerban Foarţă, care a scris versurile pentru spectacolul lui Horaţiu Mihaiu "Miró: aceasta este culoarea visurilor mele" (Teatrul "Tony Bulandra" din Târgovişte), a avut numai cuvinte frumoase la adresa regizorului, astfel conceptul regizoral contopindu-se f