Presa internaţională citează opiniile experţilor pe tema accidentului de sâmbătă, în timp ce anchetatorii încearcă să afle cauzele tragediei. Experţii occidentali fac speculaţii.
Avion vechi
Unii experţi sugerează că de vină ar fi vechimea avionului Tu-154, construit în 1984. New York Times îl citează pe Paul Hayes, directorul pentru accidente şi asigurări din compania Ascend, care spune că Rusia a oprit fabricarea în masă a acestui tip de avion în urmă cu 20 de ani şi circa 200 mai sunt în serviciu în lume. Potrivit expertului, modelul folosit de preşedinte era unul dintre cele mai noi din cele aflate încă în serviciu.
Presa poloneză spune că fostul premier Leszek Miller, care a supravieţuit prăbuşirii unui elicopter în 2003, spusese de mult că un astfel de dezastru este foarte posibil. Oficialii polonezi ceruseră înlocuirea flotei de avioane oficiale, dar li s-a spus că nu sunt suficiente fonduri.
Jamkes Fallows, corespondent al publicaţiei americane The Atlantic, a spus că „temerile iniţiale legate de vechimea avionului au fost probabil afară din context“. Televiziunea poloneză l-a citat pe Alekxsei Gusev, şeful centrului de mentenanţă din Samara, care a efectuat recent o revizuire a avionului. Acesta a spus că aeronava prezidenţială nu avea nici o problemă.
„De când a intrat în serviciu, avionul avea 5.004 ore de zbor şi 1.823 de aterizări, ceea ce, pentru un avion din clasa sa, nu este mult“, a subliniat el
BBC News citează o revizuire a unui Tu-154 scrisă în 2004 de expertul în aviaţie rusă Pauol Duffy. Potrivit acestuia, doar câteva dintre cele 28 de avioane pierdute în accidente până acum s-au prăbuşit din cauza unor probleme tehnice.
Vreme proastă
Potrivit The Atlantic Magazine, informaţiile iniţiale privitoare la ceaţa densă de pe Aeroportul din Smolensk ar putea indica responsabilitatea vremii