Cursul valutar reprezinta cea mai mare bataie de cap pentru clientii firmelor de leasing, multi afland abia dupa achizitia masinii ca ei sunt cei care trebuie sa suporte diferenta intre cursul la care finantatorul a cumparat masina de la dealer si cotatia BNR din ziua achizitiei (sau cea practicata de finantator, depinde de firma), desi acest lucru este prevazut in toate contractele.
Sunt tot mai multe cazuri de clienti care nu citesc atent contractele si nu isi dau seama atunci cand semneaza ca finantarea pe care au obtinut-o presupune cheltuieli suplimentare. Contractele prevad ca orice cheltuiala suplimentara legata de achizitia bunului este suportata de client. Diferentele de curs valutar pot varia de la cateva sute de lei la cateva sute de euro, in functie de curs si de valoarea finantata. De exemplu, daca firma de leasing cumpara de la finantator o masina de 10.000 de euro la un curs de 4 lei/euro, iar cotatia BNR este de 3,9 lei, clientul este cel care trebuie sa plateasca diferenta de 1.000 de lei.
Unii clienti refuza sa plateasca aceste sume, sustinand ca nu stiau de ele, si se trezesc prinsi intr-un "tavalug" al datoriilor, in conditiile in care primesc notificari de la firma de leasing, care sunt taxate cu 10-20 de euro fiecare, iar la sumele restante se aplica dobanzi penalizatoare. Se poate ajunge astfel de la o datorie initiala de cateva sute de lei pentru diferenta de curs la o datorie de cateva mii de lei, din cauza taxelor de notificare si a penalizarilor. Forumurile online sunt pline de comentarii si plangeri legate de aceste diferente de curs. Astfel de datorii acumulate pot duce pana la urma la rezilierea contractului de leasing si recuperarea bunului de catre finantator.
De la o datorie de 200 de lei, a ajuns la 2.000 de lei
In aceasta situatie a ajuns Anton C., care a cumparat acum un an si jumatate o masina Ford Fiesta,