Sase programe "Rabla" in industria auto europeana au ramas in vigoare la finalul primului trimestru din 2010, dupa ce Marea Britanie si Olanda au epuizat fondurile alocate sistemelor de sustinere a vanzarilor de automobile noi.
2010 a adus o politica noua pentru fiecare din pietele auto europene, astfel ca cea mai mare parte din cele 16 programe "Rabla" ce erau aplicate anul trecut a fost suspendata. Printre cele mai importante se numara programul german, care presupunea o prima de 2.500 de euro pentru casarea unui automobil vechi si care a avut un buget de 5 mld. de euro, programul din Italia, cu subventii intre 1.500 de euro si 5.000 de euro in functie de masina casata si noul automobil achizitionat, sau Marea Britanie, care a alocat fonduri de 400 de milioane de lire sterline.
In Romania programul "Rabla", cu o prima de casare de circa 950 de euro, nu a reusit sa reduca cu mult scaderea pietei, care a inregistrat un minus de 55% la finalul lui 2009.
"Producatorii auto europeni au beneficiat de aceste masuri de sustinere, intrucat au ajutat la trecerea peste aceasta scadere economica. In mod similar, o reducere treptata a acestor scheme de sustinere ar elimina un declin brusc al vanzarilor de automobile la oprirea programelor", au declarat reprezentantii Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Germania, care a avut anul trecut cel mai amplu program "Rabla" din Europa si care tot in 2009 a devenit cel mai mare importator al marcii Dacia, a vazut in ianuarie si februarie 2010 o scadre de aproape 20% a vanzarilor de masini, dupa ce in 2009 a fost campioana cresterilor de vanzari (plus 23,2%), urmata de Franta si Austria.
De la jumatatea anului vor ramane active cinci programe, printre care si cel din Romania. Totodata, Franta reduce prima de casare de la 1 iulie, de la 700 la 500 de euro, iar Spania va epuiza fondurile p