Cu un ochi pe programele TV de divertisment şi cu celălalt pe reţelele de socializare, tinerii între 16 şi 25 de ani aşteaptă ca familia sau prietenii să le găsească un loc de muncă. Portretul tânărului şomer: are până în 25 de ani, este absolvent de liceu sau facultate şi se mişcă greu când vine vorba de pus osul la treabă.
Sorin Vişovan, 20 de ani, este student la Facultatea de Geografie şi Turism din Oradea. De trei luni încearcă să se angajeze pe post de ghid la Baia Mare, dar salariul de 800 de lei pe lună i se pare prea mic.
Mai citeşte şi:
De pe maidan, în faţa televizorului
OMC: Relansarea pieţei muncii se va produce la 18 luni după ieşirea din criză
Ajutor social record, pentru o campioană în scaun cu rotile: 5.148 de lei pe lună
„Pentru aceşti bani nu merită să mă angajez. Un ghid turistic în străinătate câştigă între 1.500 şi 2.000 de euro pe lună. Salariile care li se oferă tinerilor sunt de-a dreptul jenante şi tocmai din cauza asta aleg să nu se angajeze", a spus Sorin.
Patru ore pe zi la TV
În şapte din zece cazuri, familia e cea care le caută un loc de muncă celor tineri şi îi trimite la interviurile de angajare, arată studiul „Percepţii, comportamente şi aşteptări ale populaţiei tinere în căutarea unui loc de muncă", realizat în perioada noiembrie-decembrie 2009 de Data Media.
Prietenii şi relaţiile sunt alte două surse de ajutor în găsirea unui job. Până când acesta apare, tinerii frecventează reţelele de socializare şi programele de divertisment ale televiziunilor. Studiul arată că 50% din respondenţi petrec în faţa televizorului cel puţin trei-patru ore în fiecare zi.
Joburi de salahori pentru absolvenţii cu patalama
„Nu mă interesează să muncesc"
Cinci din zece tineri ar vrea să muncească dar nu ştiu să se promoveze şi nu reuşesc să-i conving