La mai puţin de trei ore după ce avionul preşedintelui Lech Kaczynski s-a prăbuşit, provocând moartea a tuturor celor 96 de persoane aflate la bord, un polonez oportunist fabricase deja 50 de tricouri cu steagul polonez şi cu inscripţia "RIP" (Rest in peace, Odihnească-se în pace) şi le vindea pe internet cu 8,5 dolari, potrivit Newsin.
Un domeniu de internet, Lech-Kaczynski.eu, a fost scos la vânzare cu circa 350.000 de dolari, dar a fost retras, în urma mai multor plângeri.
Vânzătorii de lumânări au obţinut profituri importante, în condiţiile în care populaţia a cumpărat mii de lumânări colorate, cu doi dolari una.
Unii polonezi cred că acest comerţ demonstrează că ţara a devenit o economie capitalistă sănătoasă, în timp ce alţii, care îl ştiau pe Kaczynski drept un susţinător al justiţei sociale, care critica excesele economiei de piaţă, spun că acesta nu ar fi fost de acord cu fenomenul.
Ryszard Bugaj, consilider economic al lui Kaczynski, a declarat că nu este surprins că unii încearcă să profite de pe urma durerii altora. "Este natural ca astfel de evenimente traumatizante să fie urmate de comportamente extreme, atât unele foarte bune, cât şi, ca în acest caz, unele rele", a afirmat el într-un interviu. "Mi se pare trist că unii oameni exploatează durerea altor persoane", a adăugat el.
Unii nici nu s-au străduit să ascundă faptul că încearcă să profite de pe urma durerii naţionale. Sâmbătă, în ziua accidentului, site-ul zlozkondolencje.pl le cerea oamenilor să transmită condoleanţe prin SMS, la preţul de 10,6 dolari. În schimb, aceste mesaje urmau să fie strânse într-o carte care urma să fie pusă în palatul prezidenţial.
Un site care vinde ceasuri cu imaginea cuplului prezidenţial le cerea consumatorilor: "Trebuie să spunem adio cuplului nostru prezidenţial, Lech şi Maria Kaczynski; îi admiram, nu