Producatorii de alimente investesc milioane de euro in dezvoltarea propriilor retele de magazine, dupa ce cu doar un an in urma antreprenorii romani care au ridicat retele de magazine in retailul modern, ca Spar, Trident sau PIC, incepeau sa cedeze pe rand in fata crizei economice, intrand in insolventa. n Lipsa de lichiditate, motivul care a stat la baza insolventelor din retail in 2009, este cea care ii determina pe managerii companiilor din industria alimentara sa faca acum aceste investitii pentru a-si asigura cash-flow-ul.
Astfel, doar Unicarm Satu-Mare, Agricola Bacau, Angst, CrisTim sau Titan Ilfov au in prezent peste 100 de magazine impreuna, nivel atins doar de cei mai mari discounteri din piata, cum ar fi reteaua Plus, pe care germanii de la Lidl au platit 200 de milioane de euro.
In timp ce retelele de magazine alimentare romanesti sunt in cea mai mare parte in incapacitate de plata sau au franat puternic expansiunea, producatorii din mezeluri, panificatie sau industria carnii de pasare au in plan extinderea retelelor proprii de magazine cu 5 - 10 unitati anul acesta, dupa ce fiecare companie a mai inaugurat in 2009 cel putin cinci magazine proprii.
"Este o necesitate. Retailul traditional a devenit foarte nesigur in ultima perioada, iar foarte multe vanzari raman neincasate (din cauza lipsei de lichiditati din piata - n. red.). Daca magazinele din retailul traditional ar plati la timp, nu ar mai fi nevoie de magazine proprii", explica Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau, completand ca dorinta de a creste profitabilitatea companiei nu a fost unul dintre motivele care a stat in spatele acestei decizii.
De altfel, majoritatea retailerilor autohtoni au intrat in insolventa ca urmare a intarzierilor la plata catre furnizori. Spre exemplu, pe lista companiilor care au de recuperat datorii de la Spar - retailer intrat anul