Firmele Vinci şi Aktor, care au semnat un contract de concesiune pentru această autostradă cu statul român cu numai trei luni în urmă, au rupt zilele trecute înţelegerea, informează surse oficiale ale Ministerului Transporturilor (MT) şi ale Companiei Naţionale de Autostrăzi din România (CNADNR).
Este a doua oară când o înţelegere cu firma franceză Vinci pentru construirea unui tronson al Autostrăzii Ploieşti-Braşov este ruptă, prima dată o astfel de reziliere având loc în 2005. „Decizia este irevocabilă, iar cauza este că firmele Vinci-Aktor au dorit modificarea esenţială a termenilor contractului pentru a primi finanţare de la bănci", ne-a declarat un oficial din cadrul proiectului, care a solicitat anonimatul. Dorina Tiron, director general al CNADNR, a confirmat ieri rezilierea contractului pentru prima autostradă în concesiune din România. Orice parte are posibilitatea (folosită acum) de a denunţa contractul în termen de 90 de zile de la semnare, fără a plăti daune celeilalte părţi.
Vinci şi Transporturile s-au jucat de-a oferta
„Au venit (după semnarea contractului în ianuarie) cu alte termene de finalizare, intermediare şi finale, un alt termen pentru închiderea financiară, vroiau să modifice plăţile de disponibilitate (plăţi anuale cuvenite concesionarului pe durata celor 26 de ani ai concesiunii), să le adauge clauze care nu erau bătute în cuie. Un soi de contract cu Bechtel, totul se modifica", povesteşte oficialul menţionat din cadrul proiectului. Potrivit acestuia, dincolo de faptul că partea română ar fi plătit mult mai mult concesionarului Vinci-Aktor decât era trecut în oferta sa, lucrările ar fi urmat să înceapă şi mai târziu, adică undeva prin 2012, faţă de 2011 în varianta iniţială. La recomandarea bancherilor de la BEI şi BERD, care urmau să asigure peste jumătate din finanţarea necesară, Vinci-Aktor au venit cu alte condiţii