Orice diferenţă între situaţia «teoretică» şi situaţia din teren trebuie explicată de managementul societăţii, şi asta se poate lăsa cu zornăit de cătuşe. Inexistenţa unui inventar complet, accesibil public, al tuturor terenurilor, companiilor şi bunurilor deţinute de stat este o ruşine naţională. Motivul inexistenţei lui, indiferent de autoritatea implicată - Minister de Finanţe, AVAS, BNR, CFR, RAPPS, etc.– se poate explica cu greu. Să fie
Orice diferenţă între situaţia «teoretică» şi situaţia din teren trebuie explicată de managementul societăţii, şi asta se poate lăsa cu zornăit de cătuşe.
Inexistenţa unui inventar complet, accesibil public, al tuturor terenurilor, companiilor şi bunurilor deţinute de stat este o ruşine naţională. Motivul inexistenţei lui, indiferent de autoritatea implicată - Minister de Finanţe, AVAS, BNR, CFR, RAPPS, etc.– se poate explica cu greu. Să fie indiferentă sau teama faţă de eventualul lui conţinut? Să detaliem un pic ce ar însemna un inventar. Ar însemna, de pildă, înlăturarea situaţiei în care 10%-20% din terenurile societăţilor desprinse din CFR sunt incerte, după ce, în 1997, compania-mamă a fost spartă în mai multe entităţi. Ar însemna un inventar complet al terenurilor tuturor celor 10.000 de societăţi privatizate de stat, unde statul nu a vândut la privatizare şi anumite terenuri care nu aveau certificatul de proprietate obţinut - legea prevedea evaluarea şi convertirea lor în pachete de acţiuni deţinute de stat.
Proprietarii Societăţii Naţionale a Tutunului, spre exemplu, ar deveni minoritari în companie dacă această operaţiune s-ar fi realizat. În general, ar însemna un inventar complet al fiecărui minister. AVAS-ul, de pildă, a avut ultimul inventar de acest tip realizat în 1999 cu sprijinul Băncii Mondiale, iar acum are o situaţie patrimonială incertă. Vom constata că există sute de hectare care a