Dascălii din toate ţările europene s-au obişnuit să accepte mici daruri cu ocazia sărbătorilor, iar elevii care încalcă regula riscă să fie dezavantajaţi.
Asociaţia Profesorilor şi Lectorilor din Marea Britanie se declară îngrijorată de obiceiul părinţilor şi elevilor de a oferi cadouri profesorilor cu ocazia vacanţelor sau înaintea diverselor sărbători. Clasicul măr plasat pe catedră pentru profesorul iubit s-a dat de trei ori peste cap şi s-a transformat de-a lungul timpului în parfumuri, brăţări, ceasuri sau stilouri din ce în ce mai scumpe. Fenomenul este întâlnit atât în şcolile de stat, cât şi în cele particulare şi pare să fi devenit o normă în toată Europa, relatează BBC.
Părinţii au partea lor de vină, pentru că încearcă să ofere cadouri cât mai deosebite, în speranţa că le vor asigura copiilor un tratament preferenţial la şcoală. Din acest motiv, ei sunt în permanentă competiţie unii cu alţii şi, vrând-nevrând, supralicitează. Ecuaţia cadourilor este însă concepută de profesori. Un zâmbet uşor dispreţuitor, o oarecare grabă şi un dezinteres rău mascat sunt coeficienţi subtili care îl informează imediat pe un părinte atent că „ofranda" furnizată de el nu este corespunzătoare.
Un reporter de la BBC se întreba deunăzi dacă nu cumva, în ritmul acesta, profesorii vor ajunge să nu se mai mulţumească decât cu ceasuri Rolex sau stilouri Mont Blanc. Întrebarea care trebuie pusă este însă alta: în relaţia dintre un elev şi profesorul său poate un cadou să rămână doar o expresie a gratitudinii?
Părinţii se simt vinovaţi
Karen Pine, profesor de psihologie de la Universitatea Hartfordshire, îi acuză mai ales pe dascăli şi consideră că aceste cadouri sunt, fără îndoială, o formă de mită. „Cadoul implică un schimb de responsabilitate între profesor şi părintele care se simte vinovat pentru că nu are timp să-şi ajute copilul la rezolvarea temel