În timp ce oficialii europeni declară că pasagerii curselor aeriene anulate din cauza norului de cenuşă ar trebui să fie despăgubiţi de companiile aeriene, cei români susţin clar şi răspicat că aceasta este o situaţie de forţă majoră, iar pasagerii nu pot fi despăgubiţi. "Călătorii afectaţi de norul vulcanic care a închis spaţiul aerian european ar trebui să-şi exercite dreptul de a cere compensaţii", a declarat Siim Kallas, comisar pe Transporturi al Uniunii Europene. Acesta a precizat că măsura de a anula zborurile aeriene şi a închide aeroporturilor a fost una bună, dar chiar şi în aceste "condiţii excepţionale", călătorii afectaţi au dreptul la cazare şi mâncare din partea companiilor aeriene, precum şi la un eventual transport alternativ la destinaţie sau înapoierea banilor pe bilete.
"Companiile aeriene nu sunt obligate să despăgubească pasagerii pentru anularea curselor, deoarece există o situaţie de forţă majoră, iar soluţia este o nouă repartizare a călătorilor în cazul în care zborurile vor fi reluate", a declarat Marin Anton, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
AFACERE PENTRU CFR ŞI TRANSPORTATORI
Pentru a face faţă cererii generate de anularea zborurilor, CFR Călători, precum şi firmele de transport internaţional de persoane suplimentează numărul vagoanelor, respectiv al autocarelor şi microbuzelor. CFR Călători a suplimentat numărul vagoanelor la trenurile internaţionale ce merg de la Bucureşti către Budapesta, Salonic şi Viena. Cu toate acestea, biletele se epuizau imediat. Cele mai multe cereri au fost pentru Viena, deoarece de acolo există legături către mai multe destinaţii.
În ciuda situaţiei create de acest nor vulcanic, sunt şi persoane care "se bucură", deoarece le înfloresc afacerile. În această situaţie se găsesc patronii firmelor de transport rutier de persoane, car