Norul de cenusa de pe cerul Europei nu mai arata ca in primele momente ale eruptiei vulcanice din Islanda. Particulele grele se depun si le fac loc celor foarte fine, invizibile cu ochiul liber, insa la fel de periculoase.
"Cenusa aruncata in aer de eruptia vulcanica este foarte concentrata si contine particule mari, insa pe masura ce norul se deplaseaza, aceste particule se depun, iar particulele fine se disperseaza, devenind invizibile cu ochiul liber. In aceste conditii, nu e suficient sa eviti norii, in zbor, asa cum ai evita niste nori de furtuna", spune Patrick Gandil, seful Aviatiei Civile din Franta (DGAC), citat de Le Figaro.
Seful DGAC le raspunde astfel pilotilor nemultumiti care spun ca cerul Frantei este senin si avioanele ar putea foarte bine sa zboare, ocolind, la nevoie, norul de cenusa.
Norul de cenusa a plecat, vezi situatia traficului aerian
"Calculele facute in centrele de supraveghere ne spun unde se afla norul, insa nu si ce densitate are. Pentru a ne face o idee mai buna, am decis sa efectuam zboruri de recunoastere", explica Gandil, care spera astfel sa afle cum sunt afectate avioanele de cenusa vulcanica.
Patrick Gandil recunoaste ca meteorologilor le este foarte greu sa masoare cu precizie dispersia norului de cenusa, iar de aceea sunt trimise aeronave direct in nor, pentru a obtine informatii suplimentare.
"Avem mult de furca cu prognozele cerute de companiile aeriene, operatorii de turism si pasageri. Incercam sa oferim informatii la fiecare 24 de ore. Companiile aeriene au nevoie de informatii in avans, dar n-am mai vazut niciodata un fenomen atat de greu de prevazut. Din sase in sase ore, la fiecare buletin meteo, mai aflam ceva nou", spune Gandil.
Franta vrea sa testeze zboruri comerciale sub norul de cenusa
Seful Directiei Generale a Aviatie