Mai multe avioane F-16 ale NATO s-au întors ieri la bază cu probleme la motoare după ce au zburat prin norul de cenuşă vulcanică ce acoperă mai multe zone ale Europei.
Oficialii nu au vrut să dea detalii despre acest incident. Ei au spus doar că depozite similare celor de sticlă au fost găsite în motoarele avioanelor, după ce acestea au patrulat în spaţiul european.
Săptămâna trecută, două bombardiere finlandeze de tip F-18 au avut aceleaşi probleme, după ce au zburat prin norul de cenuşă vulcanică ce a paralizat traficul aerian în Europa. Ambele avioane au aterizat cu bine, însă au avut nevoie de reparaţii costisitoare, potrivit AP.
Spre diferenţă de avioanele de luptă, aeronavele de tip comercial care au efectuat la sfârşitul săptămânii zboruri de testare au ajuns la sol fără să fi întâmpinat probleme vizibile şi fără ca motoarele lor să fie afectate de cenuşa, particulele de nisip, rocă sau sticlă pe care le conţine norul vulcanic.
Mari companii precum KLM, Swissair, Lufthansa au raportat, după ce au zburat la altitudini normale, dar şi sub şi deasupra norului, că cenuşa vulcanică nu afectează aeronavele. British Airways a efectuat, de asemenea, cu succes, un zbor de testare transatlantic, iar Air France a trimis ieri în aer, tot pentru teste, cel mai mare avion comercial din lume: un Airbus 380.
Testele efectuate cu succes n-au convins însă autorităţile responsabile cu siguranţa aviaţiei să ridice interdicţiile de zbor.
Ieri după amiază fusese prelungită închiderea spaţiului aerian în Marea Britanie. Aernonavele nu decolau şi nu aterizau nici în Germania, Estonia, Belgia sau Olanda. Norvegia, Suedia, Polonia, Franţa aveau doar o parte din aeroporturi deschise. După ce anunţase că-şi redeschide tot spaţiul aerian, Italia a revenit asupra deciziei şi a închis aeroporturile din nord. În schim