Proprietarii care decid să vândă în această perioadă trebuie să se înarmeze cu foarte multă răbdare şi calm în negociere. Perioada în care o ofertă imobiliară îşi găseşte clientul a crescut, de la doar câteva zile, la câteva săptămâni sau luni.
În cele mai fericite cazuri, proprietarii aşteaptă aproximativ o lună până la apariţia unui potenţial cumpărător, dar termenul poate fi şi mai mare de atât, spune Daniel Zamfirescu, manager al firmei de consultanţă imobiliară Activ Imob din Bucureşti.
„Cunosc situaţii în care proprietarii au anunţuri postate de peste trei luni, timp în care au ajustat preţurile chiar şi de trei-patru ori, ajungând la o limită minimă sub care nu mai pot coborî", adaugă consultantul. El precizează că această stare de fapt este valabilă pentru toate segmentele de piaţă, indiferent că vorbim de case, apartamente sau terenuri.
Un caz concret îl reprezintă cel al familiei Rotaru, din Bucureşti, care a scos la vânzare, în urmă cu trei luni, un apartament cu trei camere în cartierul Colentina, la un preţ de 78.000 de euro. În acest interval, preţul a suferit corecţii care au condus la valoarea actuală, respectiv 67.000 de euro. Cu toate acestea, clienţii lipsesc, iar cei care au venit la vizionare au dorit un preţ şi mai mic, lucru pe care proprietarii l-au refuzat.
Cumpărătorul român şi-a schimbat strategia
Dacă în urmă cu doi-trei ani cumpărătorul român se ghida după principiul „am venit, am văzut, mi-a plăcut, am plătit", în prezent lucrurile s-au schimbat. „Acesta este mult mai atent la modul în care îşi cheltuieşte banii şi a devenit conştient de faptul că vizionarea unui număr cât mai mare de oferte poate garanta că la final se face alegerea cea mai bună", explică Maria Avramescu, consultant imobiliar.
"Blocajul din piaţă a apărut ca urmare a accesului dificil la finanţare, a reticenţei cumpărătorilor şi