Impactul paraliziei traficului aerian, cauzată de vulcanul islandez va fi din ce în ce mai sensibil, dacă situaţia se prelungeşte. E şi motivul pentru care Comisia Europeană a pus pe picioare un grup de specialişti, care să evalueze consecinţele acestei situaţii fără precedent. O serie de sectoare riscă să fie în particular foarte afectate.
Impactul paraliziei traficului aerian, cauzată de vulcanul islandez va fi din ce în ce mai sensibil, dacă situaţia se prelungeşte. E şi motivul pentru care Comisia Europeană a pus pe picioare un grup de specialişti, care să evalueze consecinţele acestei situaţii fără precedent. O serie de sectoare riscă să fie în particular foarte afectate.
În cazul în care cenuşa vulcanului islandez ar rămâne în atmosferă săptămâni sau luni de zile, impactul ar fi uriaş, mai ales în domeniul turismului. Analiştii estimează o scădere între unu şi două puncte din PIB-ul Europei, cu alte cuvinte şi ţinând cont de previziunile timide pentru anul în curs, dacă paralizia aeriană se prelungeşte, în 2010 nici o ţară europeană nu ar înregistra creşteri economice.
Unii specialişti estimează că o închidere prelungită a spaţiului aerian european ar putea costa sectorul turismului între cinci şi zece miliarde de dolari pe săptămână.
Comerţul internaţional ar avea şi el de suferit, chiar dacă transportul aerian nu reprezintă decât 40% din valoarea sa. Poşta rapidă, precum DHL sau UPS, cu platforme europene doar în Germania şi Franţa sunt paralizate de patru zile.
Dacă grupurile farmaceutice afirmă că au stocuri necesare pentru a evita o penurie pe termen scurt, nu la fel de liniştiţi stau producătorii africani de fructe şi flori. Cu alte cuvinte, relansarea mult-aşteptată după criza mondială ar fi stopată din faşă în Europa, dar şi în multe alte state.
Problema este că nimeni, nici măcar geologii nu poate prezice cât va dura