In industria lactatelor, o piata de un miliard de euro, varful scaderilor a fost consemnat pe piata de smantana, care s-a redus anul trecut cu 13% fata de 2008, potrivit datelor companiei de cercetare MEMRB, iar previziunile pentru 2010 nu sunt nici ele prea optimiste.
Scaderea a fost determinata de schimbarea preferintelor cumparatorilor, care au achizitionat anul trecut mai mult lapte proaspat si iaurt in detrimentul produselor lactate mai grase, cum sunt smantana si untul, deoarece lactatele proaspete sunt mai ieftine si au fost mai promovate anul trecut.
"Scaderea in valoare a fost determinata de concurenta de preturi. Numerosi producatori au scos pe piata produse foarte ieftine sau au lansat promotii foarte atractive in 2008 si 2009, ceea ce a dus la un impact negativ in profitabilitate - pentru toti producatorii", spun reprezentantii Albalact, companie care detine al doilea brand in functie de vanzari de pe aceasta piata. Potrivit datelor MEMRB, in 2008 primele cinci cele mai vandute branduri de smantana detineau cumulat 61,4% din piata locala de smantana, in timp ce in 2009, aceleasi cinci branduri si-au impartit doar 55, 7% din aceasta piata.
Aceasta reducere a cotei de piata pe segmentul de smantana a fost resimtita anul trecut si de Tnuva Romania Dairies, filiala locala a producatorului israelian cu acelasi nume, care a renuntat in cursul anului trecut la productia de smantana sub brandul Din Belsug, situat pe segmentul de pret mediu, la doar cateva luni dupa ce fusese lansat. Din gama Din Belsug, care a fost lansata de filiala locala a producatorului israelian pentru a extinde portofoliul companiei - in majoritate situat pe segmentul de pret premium - si pe segmentul mediu, Tnuva mai este prezenta pe rafturile magazinelor doar cu iaurt.
"Deoarece in cursul anului 2009 am facut cateva shimbari in portofoliul de produse, ce au inclus