Impactul economic al norului de cenusa vulcanica - in urma eruptiei vulcanului Eyjafjallajokull (vulcanul E, cum l-a numit presa) din Islanda - care a inchis aeroporturile Europei si a anulat zeci de mii de zboruri va creste puternic in zilele urmatoare si va fi din ce in ce mai semnificativ cu cat se prelungeste criza. Scenariul pesimist: in plina criza, Europa va pierde 1-2% din cresterea economica prognozata, potrivit analistilor citati de agentia Reuters. Nici atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001 nu au produs un asemenea haos.
Deocamdata pierderile sunt contabilizate de companiile de transport aerian: in jur de 200 de milioane de euro de euro zilnic. Insa facturile scadente vor veni in cateva zile si vor creste in functie de durata crizei.
Aceasta este cea mai importanta intrerupere a traficului aerian de dupa atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001. Atunci spatiul aerian american a fost inchis timp de trei zile, toate cursele dinspre Europa fiind anulate.
"Cu privire la inchiderea spatiului aerian, acum este mult mai grav decat in cazul atentatelor de la 11 septembrie 2001. Probabil ca este cea mai mare intrerupere a zborurilor din istorie", a spus un purtator de cuvant al Autoritatii de Aviatie Civila din Marea Britanie.
Ce poate insemna aceasta criza neasteptata? Anularea concediilor, intarzierea livrarilor si scaderea cererii de combustibil pentru avioane.
International Air Transport Association a estimat ieri, citata de agentia britanica Reuters, ca liniile aeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza blocajului, care a propagat inca din primele momente situatii de haos cu mult in afara spatiului aerian european.
Economistii spun ca nu si-au schimbat pana acum modelele de predictie pentru cresterea economica a Europei, in speranta ca serviciile de transport aerian vor reveni la normal in aceas