Un litru de bezina a ajuns sa coste mai mult ca oricand, iar motorina ii calca pe urme dupa ce de la inceputul acestui an au avut loc aproape 10 scumpiri succesive ale preturilor la pompa. Astfel, de la inceputul anului benzina s-a scumpit cu circa 9%, in timp ce pretul motorinei este cu 10% mai mare.
Scumpiri mai mari decat in Germania
Scumpirile sunt mai mari decat cele inregistrate in tari pre -cum Germania, Franta sau Spania, tari unde importurile de petrol acopera circa 90% din consum si care sunt astfel mult mai expuse la volatilitatea barilului de petrol comparativ cu Romania, care produce cam jumatate din petrolul de care are nevoie. Mai mult, chiar daca barilul de petrol oscileaza in prezent in jurul valorii de 80 de dolari, nivel similar cu cel din octombrie 2008, preturile de acum sunt cu circa 26% mai mari in cazul benzinei si cu 11% in cazul motorinei. Nici cand titeiul atingea nivelul record de 147 de dolari pe baril benzina nu era atat de scumpa ca acum, cand unele sortimente au ajuns sa coste mai mult de 5 lei pe litru.
"Printre factorii de care trebuie se tinem cont, atunci cand calculam pretul final al benzinei si al motorinei, se numara si o serie de indicatori variabili, de la costurile materiilor prime necesare pana la cele de distributie. La acestea se adauga si accizele si taxele stabilite de Guvernul Romaniei", explica reprezentantii Rompetrol.
Cele mai mici taxe
In ceea ce priveste taxele pe care le incaseaza statul din benzina si motorina, acestea sunt insa printre cele mai mici la nivel european, problema fiind faptul ca desi Romania are rezerve interne de petrol, pretul la producator este mai mare chiar si in comparatie cu unele tari care sunt obligate sa importe mare parte a petrolului consumat. Specialistii din piata spun ca de vina pentru acest lucru ar fi lipsa de eficienta a unitatilor de rafinare prezent