Plăţile efectuate prin internet banking sunt mai ieftine decât cele făcute direct la ghişeul băncii, însă cei ce încasează banii plătesc comisioane la fel de mari indiferent de situaţie, arată o analiză conso.ro. Uneori, beneficiarii sumelor ajung să suporte comisioane mai mari decât cele plătite de ordonator.
Comisia Europeană recomandă de mult timp ca iniţiatorul plăţii să fie cel care suportă integral costurile unui transfer bancar. Nu numai că acest lucru nu se respectă în România, dar de multe ori se întâmplă ca beneficiarul unei plăţi să suporte costuri mai ridicate decât ordonatorul acesteia.
Clienţii care aleg să facă plăţi prin internet banking sau prin call-center plătesc comisioane mult mai mici decât dacă ar face plata printr-un ordin de plată clasic, depus la ghişeul băncii.
Beneficiarii plăţii sunt însă taxaţi la fel, indiferent de situaţie, astfel că nu de puţine ori costul unui transfer este mai mare pentru cel care primeşte banii decât pentru cel care plăteşte.
Cel care încasează banii poate plăti de aproape 5 ori mai mult
De exemplu, un client care are cont la BCR şi face o plată online de 1.000 lei, suportă un comision de numai 1,55 lei (din care 0,55 lei este comisionul Transfond). Dacă beneficiarul plăţii are cont la BRD, el va achita băncii un comision de 7 lei, adică de aproape 5 ori mai mult decât costă plata propriu-zis. În plus, BRD nu plăteşte în acest caz niciun leu la Transfond.
Şi la Banca Transilvania, beneficiarul plăţii ar suporta un cost mai mare decât plătitorul, în exemplul de mai sus. Comisionul ar fi de 4,2 lei, doar pentru că banca îi alimentează contul clientului.
La Raiffeisen Bank comisionul de încasare ar fi de 4 lei, la Bancpost de 3,5 lei, iar la Volksbank de 1,7 lei. În toate aceste situaţii, încasarea este mai scumpă decât plata, conform exemplului considerat. @N_