Multe firme de transport aerian se află în pragul falimentului. Pe lângă pierderile operaţionale, ar putea fi obligate să suporte despăgubirile cerute de pasageri, aşa cum le-a sugerat UE. Uniunea Europeană a fost criticată ieri de către Asociaţia Internaţională a Transporturilor Aeriene IATA, care a cerut autorităţilor europene să anuleze interdicţiile de zbor care au cauzat companiilor aeriene pierderi de un sfert de miliard de dolari pe zi. Comisarul european responsabil cu Transporturile, Siim Kallas, a afirmat că responsabilitatea despăgubirii pasagerilor revine companiilor aeriene. Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a făcut cunoscut, tot luni, că până în acel moment guvernele Uniunii nu înregistraseră nici o cerere de compensaţie din partea companiilor aeriene.
La rândul lor, miniştrii Transporturilor din cele 27 de ţări ale Uniunii Europene au căutat ieri să stabilească un bilanţ şi să găsească o soluţie comună pentru ieşirea din această criză creată de suprimarea zborurilor în majoritatea ţărilor continentului. Criza a dus la anularea a 15.000-16.000 de zboruri pe zi, începând de vineri, 16 aprilie, şi la pierderi uriaşe pentru companiile de aviaţie, dintre care multe au anunţat că ar putea ajunge în pragul falimentului dacă zborurile nu sunt reluate. Luni, doar între 30% şi 50% din zboruri fuseseră treptat reluate în ţările UE. Incertitudinea rămâne însă foarte mare, cu atât mai mult cu cât specialiştii au avertizat că erupţia vulcanului islandez Eyjafjallajokull ar putea continua, ba chiar ar putea fi urmată de erupţia unui alt vulcan, Katia, ale cărui emanaţii ar fi, potenţial, mult mai primejdioase.
Comisarul european responsabil cu Competiţia, Joaquin Almunia, a precizat, tot la Bruxelles, că UE ar putea folosi în cazul de faţă aceleaşi instrumente ca în cazul atentatelor din New York. După atentatele din 11 septembrie, Comisia Europe