Premierul Emil Boc l-a întrebat Gabriel Oprea, ministrul Apărării, de ce pot merge tancurile prin nisip în Irak şi în Afganistan, iar avioanele nu pot trece printr-un nor de praf vulcanic. Ion Fuiorea, fost rector al Academiei Tehnice Militare, a explicat pentru „Adevărul“ cum stau lucrurile în realitate.
Premierul Boc i-a cerut ministrului Apărării, Gabriel Oprea, să explice de ce avioanele nu pot zbura prin norul de cenuşă vulcanică, în timp ce tancurile sunt în stare să meargă prin nisip. Dialogul a avut loc în şedinţa de ieri a Guvernului.
Citiţi şi:
Norul de cenuşă a ieşit din România
Sub ameninţarea vulcanului Katla
Răspunsul ministrului Apărării a fost aproape de adevăr. Gabriel Oprea ştia ceva, dar nu a reuşit să se facă înţeles. Emil Boc a închis discuţia cu o concluzie: „Sunt convins că vor găsi soluţii, cum au găsit în armată să meargă tancurile prin nisip şi avioanele vor găsi soluţii să nu mai aibă probleme cu particulele de nor vulcanic".
Pentru a completa informaţiile pe această temă, merită amintit că Armata Română nu a avut niciodată tancuri în Afganistan şi în Irak. Militarii români din teatrele de luptă externe folosesc transportoare blindate, automobile Aro şi Humvee, precum şi autocamioane. Praful din Afganistan şi Irak a afectat mai ales automobilele Aro şi transportoarele blindate. Acestea au fost reparate la sol de mecanici.
Explicaţia specialistului
General (r) profesor doctor inginer Ion Fuiorea, fost rector al Academiei Tehnice Militare din Bucureşti, a explicat care sunt diferenţele dintre motoarele de avion, fie cu reacţie, fie cu pistoane, şi motoarele în patru timpi, folosite la transportoarele blindate.
„Motorul unei aeronave are în interior pale foarte dese şi aspiră aerul într-un flux foarte mare. Granulele de praf de dimensiuni mari pot să blocheze mecan