Numarul companiilor care se califica pentru o finantare in leasing cu avans foarte mic a scazut semnificativ in ultimul an si numai firmele cu o situatie financiara foarte buna - capital social mare si profit - pot cumpara acum masini sau echipamente cu avans de 5-15%, afirma finantatorii.
Inainte de criza, acest nivel minim al avansului era practicat de toate firmele de leasing, insa in prezent majoritatea cer clientului sa achite 20-40% din valoarea bunului finantat, chiar daca cererea de leasing este inca foarte scazuta. In acest fel finantatorul se asigura ca recupereaza cat mai mult din suma acordata in cazul in care clientul nu mai poate plati ratele.
"Daca vorbim de un client nou, ne trebuie «cifre tari» pentru a-l finanta cu avans minim. Nu putem avea incredere doar in informatiile de la Centrala Riscurilor Bancare (cu privire la intarzierile la plata - n.r.), trebuie sa analizam si toate cifrele, iar acestea sa fie foarte bune", explica Fabio Razzetto, directorul general al Afin Leasing, una dintre cele mai mari companii din piata de leasing financiar.
In cazul achizitiei unei masini de 20.000 de euro, clientul trebuie sa vina cu 3.000 de euro la un avans de 15%, dar suma ajunge la 4.000-8.000 de euro in cazul avansurilor intre 20 si 40%.
Primul indicator la care se uita Afin atunci cand acorda o finantare este nivelul capitalului social, iar apoi gradul de indatorare al companiei.
"Daca potentialul client are deja credite mari la banci, nu il finantam. Ne uitam si la profitabilitate, dar cu precautie, toata lumea stie ca sunt firme care manevreaza profitul si pierderile asa cum vor. In ceea ce priveste cifra de afaceri, toate companiile au inregistrat o scadere, dar una este sa pierzi 50% din clienti, ceea ce inseamna ca nu mai ai niciun viitor, si alta este sa pierzi 20%, ceea ce inseamna ca situatia se poate redresa", spune R