Sute de mii de pasageri care aşteaptă pe aeroporturile internaţionale au dreptul la informaţii, mese gratuite şi rambursarea banilor plătiţi pe bilet, nu şi compensaţii suplimentare. Norul de cenuşă vulcanică a provocat pierderi financiare masive companiilor aeriene, care au trebuit să ramburseze banii pe bilete şi să asigure gratuit mese şi băuturi răcoritoare. Mulţi pasageri au stat totuşi în aeroporturi, aşteptând redeschiderea spaţiului aerian. Întinşi pe scaune sau chiar pe benzile de încărcare a bagajelor, miile de oameni au aşteptat ore în şir reluarea zborurilor.
Companiile aeriene ale căror zboruri au fost amânate au trebuit să facă faţă valului mare de nemulţumiri şi să se asigure că drepturile pasagerilor blocaţi în aeroporturi sunt respectate. „Norul de cenuşă vulcanică este o ameninţare pentru siguranţa aeriană. Aceasta este o situaţie care cauzează dificultăţi imense pentru pasagerii care călătoresc în toată Europa. Poate fi considerată o circumstanţă cu totul excepţională.
Autorităţile europene sunt obligate să ia decizii pentru a asigura siguranţă în conformitate cu dreptul internaţional, cum ar fi închiderea spaţiului aerian şi a aeroporturilor, fără discriminare între companiile aeriene. În acest caz, atât aeroporturile, cât şi cei responsabili pentru controlul traficului aerian au luat decizii rapide şi au acţionat corespunzător. La nivel european, există atât o coordonare, cât şi o cooperare între ţări, în special în Eurocontrol. Totuşi, chiar şi în circumstanţe excepţionale, drepturile pasagerilor, la nivel european, continuă să se aplice, iar pasagerii se pot folosi de acestea", a declarat Siim Kallas, vicepreşedintele Comisiei Europene şi comisar european pentru Transporturi.
Dreptul la informaţii şi asistenţă
Companiile aeriene sunt obligate să le furnizeze pasagerilor informaţii referitoare la dreptur