Interviu cu Mitropolitul Ilarion: "Patimile", intr-o interpretare, in sfarsit, Ortodoxa!
- Inalt Preasfinţia Voastră, aş dori să încep cu o întrebare despre compozitia dumneavoastră, care a fost recent pusă în scenă în Biserica Agia Irini la Constantinopol, în prezenţa Patriarhului Ecumenic Bartolomeu. Ea se bazează pe istoria din Evanghelia Sfântului Apostol Matei despre ultimele zile ale lui Iisus Hristos pe pământ. Spuneţi-ne câteva cuvinte despre oratoriul care a fost primit cu mare interes în întreaga lume ortodoxă.
- În general "Patimile", foarte populare în bisericile romano-catolice şi protestante, nu sunt prea obişnuite în cultura ortodoxă. Cele mai cunoscute, în acest sens, sunt Patimile Sfântului Matei de Johann Sebastian Bach. Au mai fost, de asemenea, şi alte lucrări pe această temă, dar toate au venit din cultura occidentală. În istoria Bisericii Ortodoxe nu a existat precedent în reflectarea temei Patimilor lui Hristos într-o compoziţie pentru orchestră, solişti şi cor. Acum publicată, atât ortodocşii cât şi non-ortodocşii au oportunitatea de a înţelege Patimile Domnului într-o interpretare ortodoxă, reprezentată în acest oratoriu.
Această compoziţie conţine patru părţi: Cina cea de Taină, Judecata, Răstignirea şi Punerea în mormânt. Ea se bazează pe structura celor Doisprezece Evanghelii citite în ziua de Joi Mare. În timpul oratoriului, capitolele 26 şi 27 din Evanghelia Sfântului Apostol Matei sunt citite aproape complet şi, între cuvintele dumnezeieşti lecturate, se aud muzica simfonică şi cântările.
Ar trebui menţionat că, opinia ortodoxă vizavi de Patimi şi Răstignire este diferită faţă de cea a Occidentului, care are influenţe Renaşcentiste. Imaginarea, din Vest, a Răstignirii, în care Hristos este reprezentat încă în viaţă şi suferinţă, subliniază elementul realist şi compasiunea emoţională pentru Pătimirea lui Dumnezeu