Bulgaria, cel mai sarac membru al Uniunii Europene, spera sa isi revina din recesiune cu ajutorul sectorului de retail. Mai multi giganti din aceasta industrie, printre care Carrefour, Lidl din Germania si Mercator Poslovni Sistem din Slovenia vor sa compenseze evolutia slaba a vanzarilor pe pietele de origine prin extinderea operatiunilor in Bulgaria, scrie Bloomberg.
Tara, care a ramas codasa intre statele fost comuniste in ceea ce priveste imbunatatirea standardelor de viata, ofera perspective mai bune de crestere comparativ cu vecinii sai, ale caror piete mai bine dezvoltate devin saturate pe segmentul de retail. Aici, investitorii se bucura de asemenea de costuri mai mici si pot oferi salarii inferioare celor oferite pe alte piete, potrivit economistilor si executivilor din industrie.
"Ne bazam pe asta", afirma Laurent Bendavid, director executiv pe Bulgaria la Carrefour. "Bulgaria are potential de crestere pentru retailerii de talie europeana."
La doua decenii dupa caderea comunismului, salariul mediu in statul ce numara 7,5 mil. persoane era in septembrie 2009 de 411 dolari (300 de euro), in timp ce in Romania in aceeasi luna castigul salarial brut era de 1.860 de lei (448 de euro).
In Cehia si Polonia insa, state care au iesit de sub umbrela comunista cam in aceeasi perioada cu Bulgaria, dar care au aderat la Uniunea Europeana in 2004, cu trei ani inaintea statului balcanic, salariile depasesc 1.100 de dolari (814 euro).
Produsul Intern Brut per capita in Bulgaria a fost de 4.454 de euro anul trecut, comparativ cu 12.852 de euro in Cehia si 8.131 de euro in Polonia sau 5.390 de euro in Romania.
Economia statului este asteptata sa creasca cu aproximativ 1% in 2010, dupa ce in 2009 s-a contractat cu 5,1%, potrivit unei declaratii recente a ministrului de finante Simeon Djankov. PIB-ul Bulgariei va avansa insa mai rapid decat c