La nici 24 de ore de la convocarea la Palatul Cotroceni dar şi de la înfiinţarea, în Parlament, a Comisiei Constituţionale, Guvernul Boc scoate din mânecă un proiect de revizuire a legii fundamentale. Un proiect despre care nu ştim să mai fi fost discutat vreodată în şedinţele de guvern şi care pare să fi venit în plic din altă parte.
Se discută mult în aceste zile despre conținutul proiectului, care introduce Parlamentul Unicameral, întărește puterea președintelui, îi conferă imunitate ( mult hulita imunitate, desființată în cazul parlamentarilor ) și îl pune la adăpost pe șeful statului de o eventuală suspendare. Desigur, nimic surprinzător, având în vedere că proiectul a fost prezentat de premierul Boc. Doar nu ne-am fi așteptat să reducă din atribuțiile președintelui!
Dar dincolo de conținutul proiectului e cel puțin straniu modul în care documentul s-a născut.
Este adevărat, președintele poate iniția modificarea Constituției, la propunerea Guvernului (Articolul 150 din Constituție). Și nimeni nu se îndoiește că TraianBăsescu își va însuși textul venit de la Palatul Victoria.
Dar când a fost dezbătut acest proiect în cadrul Guvernului? O propunere de modificare a Constituției nu se adoptă în grabă, înainte de pauza de masă. Aceasta nu e o discuție despre zborul tancurilor prin nisip. Este o decizie politică serioasă, care se cere bine fundamentată.
Or, până acum, guvernul nu a comunicat niciodată faptul că ar avea pe masa de lucru un proiect de modificare a Constituției. Cine au fost specialiștii consultați învederea elaborării proiectului? Dacă a existat cumva o comisie de experți constituită pe lângă Guvern, de ce aceasta a lucrat în secret? Pentru că niciodată Palatul Victoria nu a comunicat ceva în legătură cu o asemenea comisie.
Să nu uităm apoi că PD-L nu e singur la guvernare, ci într-o coaliție cu UDMR și ”independenții”