Pantera Roz a fost numită aşa deoarece, după un furt, a ascuns o bijuterie într-o cutie de cremă, ca în filmul cu inspectorul Clouseau. Este alcătuită din elemente sârbo-muntenegrene, unii foşti combatanţi în războaiele din anii '90. Are 200 de membri şi un nucleu dur de 20-30 indivizi, proveniţi din trei mari grupări, cel din oraşul Njs fiind cel mai dur. Cu începere din 2002 au dat peste 152 de lovituri în cele mai faimoase magazine de bijuterii din lume. Tokio, Dubai, Montecarlo, Londra, Paris, Saint Tropez - sunt doar câteva din oraşele 'vizitate'.
”Modus operandi” al lor echivalează cu o semnătură: un grup de 3-4 oameni, unul singur înarmat cu un pistol, ceilalţi cu răngi cu care sparg vitrinele şi un ''drug'' de lemn pentru a împiedica închiderea uşii de siguranţă a magazinului. Cel care distrage atenţia gardianului este numit în jargon 'seducătorul', iar complicii care sparg vitrinele, 'catâri'. De obicei folosesc maşini vechi - sunt mai puţin bătătoare la ochi - dar au o predilecţie pentru Audi, utilizate în chip de 'berbeci' în celebrul shopping center Wafi din Dubai. La Londra au fugit cu o Vespa Piaggio, ideală pentru a se strecura în trafic. Pe Coasta de Azur au optat pentru un motoscaf rapid.
Se îmbracă elegant sau în cămaşă hawaiană, cu ochelari şi peruci pentru a se camufla. Interpolul, care a înfiinţat o 'task force' specială, a estimat furturile la 120-200 de milioane de euro. Diamantele şi colierele sunt revândute unor cumpărători 'curaţi' care aşteaptă în Kosovo, Rusia, Israel, Elveţia şi Italia. Se pare că o parte din marfa obţinută în urma loviturii de la Tokio a fost 'cedată' unui magazin de bijuterii din afara Romei.
Interceptările şi urmele au dus la suspiciunea că şi-au înfiinţat un avanpost la Milano, unde se odihnesc şi se organizează. În 2004, carabinierii din Milano au urmărit o pistă rusă, în urma unor atacuri date