Muntenegru, ţară nemembră UE, are soluţii pentru concesiunea unei autostrăzi de trei ori mai lungă decât Comarnic-Braşov. Şi chiar la un preţ mai mic.
Muntenegru, ţară al cărei PIB este de 15 ori mai mic decât cel al României, pare să aibă mai multe şanse pentru prima concesiune a unei autostrăzi decât avem noi la Comarnic-Braşov. Firma Aktor, parte a consorţiului Vinci-Aktor, care s-a retras din România, după ce chiar semnase contractul de concesiune, în Muntenegru, este foarte interesată de concesiunea autostrăzii Bar-Boljare, lungă de 169 de kilometri. Mai mult, grecii cer chiar cu 4 milioane euro mai puţin pe kilometrul muntenegrenilor, construit tot în munte.
Autostrada lor: 40% din PIB
Contractul autostrăzii care leagă localităţile Bar la Marea Adriatică şi Boljare la graniţa cu Serbia a fost semnat iniţial în iunie 2009 cu firma croată Konstruktor în urma licitaţiei câştigate de aceasta la un preţ de construire a autostrăzii de 2,7 miliarde euro. Oferta croaţilor era cu 1,2 miliarde euro mai mică decât cea a celui de-al doilea clasat, consorţiul condus de Aktor. Chiar dacă micul stat muntenegrean s-a angajat să sprijine investiţia croaţilor cu 1,74 miliarde euro, aceştia nu au fost în stare să prezinte până la finele anului trecut scrisori de garanţie bancară în valoare de 814 milioane euro, după cum îi obliga contractul. Deoarece nici o amânare de două luni acordată croaţilor nu le-a fost de ajutor, statul muntenegrean a reziliat în martie contractul cu Konstruktor. Muntenegrenii s-au orientat către al doilea clasat, asocierea condusă de Aktor, care ceruse 3,9 miliarde euro, din care 2,7 miliarde euro urmau să fie asigurate de Muntenegru. „Oferta croaţilor a fost ireal de mică şi este imposibil ca pentru respectiva sumă să poată fi dus la îndeplinire un proiect de o asemenea anvergură", au comentat surse din Aktor, asocierea de pe locul