Media consumului de teatru, cinema şi de frecventare a muzeelor şi expoziţiilor a scăzut anul trecut comparativ cu 2008, potrivit datelor din studiul „Ponderea emisiunilor culturale şi religioase în programele de radio şi televiziune româneşti“, realizat de Consiliul Naţional al Audiovizualului.
Potrivit datelor din studiul realizat de CNA, preluate de la Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii, media consumului de teatru în 2009 a fost mai mică cu 15% decât în 2008, un consum mai scăzut înregistrându-se în special pentru publicul fidel şi pentru persoanele cu studii superioare din Bucureşti şi din restul ţării. Aceleaşi date arată că frecventarea muzeelor şi a expoziţiilor a scăzut în 2009 cu 20% comparativ cu anul 2008, o scădere semnificativă remarcându-se în rândul persoanelor cu studii liceale. De asemenea, participarea la spectacolele de operă/operetă s-a diminuat cu 8%.
Consumul mediu de spectacole de cinema a înregistrat o scădere cu 17% faţă de 2008, fiind cel mai mic din ultimii cinci ani, aceeaşi diminuare fiind valabilă şi în cazul spectacolelor de divertisment sau muzică.
Studiul arată că şi consumul cultural domestic a cunoscut aceeaşi tendinţă de scădere, fie că este vorba de consumul de emisiuni televizate sau de achiziţionarea de bunuri culturale (cărţi, muzică şi filme), activităţi care îndeplinesc nevoi secundare, dispensabile în condiţiile crizei. Publicul este în continuare dispus să acorde o parte din venituri activităţilor culturale, însă se face o selecţie a domeniilor în care este dispus să cheltuiască. Activităţile „outdoor“ (în spaţiul public) de recreere sunt preferate de majoritatea, în timp ce consumul de produse culturale clasice, precum cărţile, muzica, filmele sau teatrul şi opereta, au alocat un buget mai mic.
„Deci, în vreme de criză, respondenţii preferă în mai mare măsură cluburile sau concertele şi