Se vor implini, in toamna, 20 de ani de la moartea lui Leonard Bernstein si inca nu s-a gasit nimeni sa-l inlocuiasca. Nu drept compozitor, nu ca dirijor - desi nici in aceste calitati nu era de lepadat - ci in capacitatea extraordinara de a vorbi pe limba omului obisnuit (in primul rand a copiilor, dar nu numai) despre muzica "grea", de a cuceri si a atrage spre clasic pe cei care n-au fost nici nascuti, nici crescuti pentru asta. Nemuritoare vor ramane intorsaturile lui de fraza (muzicala, fireste) prin care demonstra ca, la urma urmei, Mozart folosea tot atatea note ca si Beatles.
Anii au trecut, Beatles au ramas Beatles - da' si Mozart! Si, chiar daca magicianul Bernstein nu mai e printre noi, se gasesc oameni care cred in necesara punte dintre ceea ce vrea pustimea si ceea ce defineste zona de profunzime a muzicii multiseculare.
Chiar si la Bucuresti! La numai cateva saptamani distanta, doua manifestari de exceptie si de granita au avut loc in Capitala. Ignorate, fireste, de majoritatea presei.
Mai intai, Opera Nationala din Bucuresti a ticluit un spectacol al carui public au fost peste o mie de tineri!
PPProgramul "Shorts Up Musicology" s-a dovedit o combinatie a proiectiei de scurtmetraje cu muzica clasica live, interpretata de muzicienii Filarmonicii "George Enescu", de corul de copii al Liceului "Dinu Lipatti", plus trupa de tangou argentinian "Tango Brujo". Primul film a fost "Advertising Space", realizat de Florin Piersic Jr., o pelicula in nota de umor absurd, pe muzica de Boccherini. Au urmat scurtmetraje de la inceputurile cinematografului, dar si productii recente, in care muzica - in ritmuri foarte diferite - joaca un rol-cheie. In particular, filmul regizorilor Luke Morris si Toby MacDonald, "Heavy Metal Drummer", este o poveste a pasiunii pentru muzica rock in… lumea araba!
Spre mijlocul lui aprilie, ne-am bucurat de de