Multe corporatii europene evita sa declare cat investesc in activitatile de lobby in Bruxelles, desi admit valoarea acestora din Washington, unde sunt obligate de lege.
Astfel, companiile par sa fie mai mult implicate in lobby in Statele Unite, decat in Uniunea Europeana, desi acest lucru nu este neaparat adevarat, potrivit unui studiu asupra modului in care mediul de afaceri influenteaza deciziile politice.
Douazeci din cele mai mari 50 de corporatii din Europa nu sunt inscrise in registrul de lobby al Comisiei Europene, insa multe dintre ele, inclusiv Vodafone, Deutsche Bank, Nestle si E.On sunt cunoscute pentru prezenta puternica pe care o au in Bruxelles.
In plus, cele care s-au inscris in registru, declara bugete mult prea mici pentru activitatea de lobby, in special cand aceste sume sunt comparate cu cele declarate in SUA, potrivit studiului, citat de EUObserver.
De exemplu, British Petroleum a declarat cheltuieli pentru lobby de 17 ori mai mari Statele Unite decat in Uniunea Europeana, iar banca ING de opt ori mai mari.
In total, companiile europene au raportat cheltuieli de 2,75 de milioane de euro pentru lobby in Bruxelles, in timp ce, in Washington, acestea ajung la 18,5 milioane de euro.
Conform studiului, cu cat sunt mai mari companiile, cu atat raporteaza cheltuieli mai mici pentru lobby. Doar trei dintre cele mai mari 50 de companii au declarat ca au platit peste un milion pe incercarea de a influenta factorii de decizie, in timp ce, in SUA, zece companii au facut acest lucru.
Astfel, daca ne bazam doar pe cifrele declarate, reiese ca organizatiile non-guvernamentale cheltuie mai multi bani pe lobby decat marile grupuri petroliere, ceea ce este putin probabil. Un exemplu este cel al Eurogrupului pentru Animale si al Consiliului European pentru Refugiati si Exilati, care