Daewoo Mangalia Heavy Industry (DMHI), cel mai mare constructor de nave din Romania, si-a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri de 600 mil. dolari (442,8 mil. euro), in crestere cu 13,2% fata de cea realizata anul trecut, desi santierul n-a mai contractat vreo comanda pentru constructia de nave de la finele anului 2008. Totusi stocul puternic de comenzi acumulat inainte de criza ii asigura companiei functionarea la capacitate pana la mijlocul anului viitor.
"In 2009 numarul de comenzi contractate la nivel mondial a reprezentat 15% din nivelul anului anterior si cele care s-au semnat au fost in special in Asia (Coreea, China si Japonia). In ceea ce priveste Daewoo Mangalia, de la sfarsitul anului 2008 nu am mai contractat nimic, atat din cauza conditiilor pietei, dar mai ales din cauza pretului, care pentru navele comerciale mari s-a redus cu 35-40% anul trecut", spune Dan Marin, directorul de marketing al Daewoo Mangalia.
Pe de alta parte, costurile cu tabla, care are o pondere de circa 30% in costurile totale, s-au redus doar cu 15-20%, iar cele cu echipamentele si mai putin, in timp ce la nivelul costurilor cu salariile nu se pune problema de reduceri.
Reprezentantii companiei spun ca si daca ar avea comenzi, pretul redus la nave ii impiedica sa deruleze afaceri in conditii de profitabilitate, costurile de productie depasind in acest moment pretul unei nave.
"De la inceputul anului, desi se simte o usoara crestere, de 5%, inca nu se pot acoperi costurile. Stam foarte bine fata de celelalte santiere navale care nu au acoperite comenzile pentru tot anul 2010 si 2011", a precizat Marin.
El estimeaza ca piata de constructii navale din Romania va inregistra o scadere anul acesta, desi afacerile Daewoo reprezinta circa o treime din valoarea pietei si compania si-a bugetat crestere pentru 2010. Radu Rusen, directorul celui de-al doilea m