În articolul anterior s-a conturat o definiţie aproape clară a suferinţei, dar iată că mi-am amintit de un mare promotor al culturii generale medicale: Guy Lazorthes (n. 1910, Toulouse), neurochirurg, creator şi decan al C. H. U. (spital şi facultate de Medicină) Toulouse-Rangueil, membru al Academiei franceze de Medicină şi de Ştiinţe, Grand-Croix de l’ordre de la Légion d’honneur în 2003. În 2004, adică la 94 de ani, el mai preda ca profesor emerit trei cursuri pe săptămână. Pe lângă lucrările de specialitate a scris şi o carte excepţională de cultură generală medicală, ediţia a V-a, apărută în 1998 (Édit. Masson, Paris), fiind intitulată „L’homme, la société et la médecine“. (...)
Mă opresc doar la un citat asupra relaţiei durere–suferinţă: „Trebuie să fie stabilită o distincţie între durere şi suferinţă. Sub termenul de durere, se înţelege în esenţă consecinţa unei leziuni fizice somatice care nu se limitează la teritoriul afectat; în timp ce, sub termenul de suferinţă, este vorba de o leziune deopotrivă fizică dar de asemenea psihologică, morală, socială sau chiar spirituală. Se vorbeşte în acest caz de «durere globală» implicând întreaga fiinţă. Totuşi, dac Publicitate ă durerea devine persistentă, durabilă, intensă, rebelă, există în acest caz o intricare strânsă între organicitatea leziunii fizice cauzale şi consecinţele sale emoţionale şi afective asupra reacţiilor individuale. Acesta este aspectul pluridimensional al durerii cronice.“ (op. cit. p. 180). Profesorul Lazorthes consideră această „intricare strânsă“ o ambiguitate nosologică. Adică, durerea şi suferinţa ar avea într-o serie de cazuri o origine comună. Ceea ce nu explică însă ignorarea sau eludarea suferinţei ca entitate distinctă. O divagaţie necesară: ambiguitatea nosologică este mult mai frecventă decât s-ar putea bănui, încât nu este o exagerare alăturarea sa tarelor generale al