Cartea începe vineri
Vineri, 16 aprilie, în cadrul programului Oraşul şi literatura, iniţiat de Uniunea Scriitorilor din România, Ioana Pârvulescu a conferenţiat despre Piaţa Teatrului Naţional. Premisa e frumoasă: „Dacă Bucureştiul, ca orice alt oraş, poate fi comparat cu o fiinţă, atunci Calea Victoriei este coloana lui vertebrală, iar Piaţa fostului Teatru Naţional, cel inaugurat în 1852, şi care a dăinuit aproape o sută de ani, este, fără îndoială, inima lui. Fiecare clădire din acest perimetru este importantă, are mai multe vieţi şi neaşteptate metamorfoze. Despre aceste clădiri, inclusiv cea a Teatrului, este vorba în conferinţă. Biografia caselor, hotelurilor, instituţiilor, birturilor şi cofetăriilor se intersectează cu aceea a oamenilor - mulţi dintre ei celebri - care le-au locuit sau care le-au frecventat." Conferinţa în sine a fost încă şi mai frumoasă. Ar merita dezvoltată într-o carte, crede şi Cronicarul, alături de mulţi dintre cei care au fost prezenţi în sală.
Criticul, prietenul omului
O iniţiativă care merită salutată e cea a Cercului de Metacritică organizat de Mihaela Ursa la Facultatea de Litere din Cluj. Pe lângă întâlnirile bilunare, la care au participat deja câţiva tineri comentatori remarcabili (Alex Goldiş, Adrian Tătăran, Claudiu Turcuş, Cosmin Borza, Adriana Stan, Andrei Simuţ, Iulia Micu), proiectul are şi un blog anex, http://metacritic. wordpress. com. De acolo a aflat Cronicarul de întâlnirea din 31 martie, în care s-a discutat despre cum se scrie o cronică literară. Dintre cei patru recenzenţi pe care s-a întemeiat aplicaţia, cel mai şifonat a ieşit, se pare, Daniel Cristea-Enache. Printre altele, acestuia i s-a reproşat faptul că atunci când distruge o carte, îşi arată de la bun început, din primele rânduri ale articolului, intenţia. Acum, s-avem iertare, dar nu-i pe undeva normal