Update
Forma Legii Educatiei, aflata ieri pe siteul Ministerului Educatiei si prezentata drept varianta aprobata de Guvern si transmisa Parlamentului, a fost inlocuita astazi cu forma “corecta”. Drept urmare, articolul pe care il invocam ieri este modificat si cuprinde si “limba romana”. Desi maniera de lucru a Ministerului pare halucinant de haotica, lasand pe site o forma care a suportat modificari, voi saluta revenirea asupra articolului.
Redau articolul 63 alin 5 cum apare acum in Legea marcata “NOU” pe siteul Ministerului:
“(5) La finalul clasei a IX-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, se realizează o evaluare naţională disciplinară obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluarii se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se face prin următoarele probe:
a) o probă transdisciplinară de evaluare a competenţelor de comunicare în limba română, limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională – probă scrisă;
b) o probă transdisciplinară de evaluare a competenţelorla matematică şi ştiinţe – probă scrisă;
c) o probă de evaluare a competenţelor de utilizare a calculatorului – probă practică;
d) o probă transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale – probă orală.”
Limba oficiala
Noua Lege a Educaţiei tratează limba română ca limbă maternă, deşi Constituţia încă în vigoare stabileşte limba română drept limba oficială a statului.
Astfel, conform noii legi, elevii vor susţine, la finalul învăţământului obligatoriu, examen de evaluare la limba maternă, pe cale de consecinţă limba română fiind exclusă.
Astfel, art 60 lit e stabileşte ca “la finalul clasei a IX-a, evaluarea se va face prin următoarele probe: i) o probă transdisciplinară de evaluare a competenţelor de comunicare în limba mat