Extremele retailului modern in primul trimestru din an: lanturile de magazine romanesti se contracta in lupta pentru supravietuire, in timp ce retailerii straini aduc inca 77 mil. euro in expansiune ca sa castige cota de piata.
Astfel, investitiile cumulate din T1 au ajuns aproape de valoarea celor din primele trei luni din 2007, cand economia era pe val. Ofensiva discountului a adus o crestere de 30% a investitiilor marilor retele de magazine alimentare in T1 fata de aceeasi perioada a anului trecut si o dublare a valorii din primele trei luni ale lui 2008, potrivit calculelor ZF.
Germanii de la Kaufland, care dezvolta o retea cu politica de discount si care au adus primul hipermarket in orasele mici, au finalizat in primul trimestru investitii de 45 mil. euro, adica mai mult de jumatate din totalul investitiilor din retailul modern din aceasta perioada.
Finantata de BERD, expansiunea Kaufland accelereaza in conditiile in care competitorii sai Carrefour si Real sunt inca in expectativa, dupa un an in care numarul proiectelor noi de expansiune demarate pe piata hipermarketurilor s-a redus semnificativ din cauza blocajului de pe piata imobiliara.
A doua mare investitie din acest an, estimata la 25 mil. euro, a fost finalizata de reteaua Cora, care a deschis in februarie un hipermarket in mallul Sun Plaza din Capitala.
Antreprenorii locali resimt concurenta strainilor
Expansiunea celor doi operatori de hipermarketuri a adus 1.300 de joburi noi in comert in primele trei luni din an, anuland practic efectul inchiderii retelei romanesti Pic pe piata fortei de munca.
Intrarea in insolventa a Pic, la finele lui 2009, a fortat exit-ul de pe piata al celui mai mare operator autohton de hipermarketuri, detinut de fratii Ilie si Cornel Penescu, care in 2008 avea vanzari de 130-150 mil. euro.
Problemele de lichiditati au scos d