Nume grele ale cinematografiei ruse s-au raliat unui protest împotriva preşedintelui Uniunii Cineaştilor, Nikita Mihalkov, regizorul-fetiş al Kremlinului, a cărui firmă de producţie deţine „monopolul" asupra fondurilor acordate de stat pentru cea de-a şaptea artă.
Selecţionarea în com-petiţia de la Cannes, în acest an, a peliculei „Soare înşelător 2" (cel mai scump film din istoria cinematografiei ruseşti, cu un buget de 55 milioane dolari) a stârnit în Rusia un val de proteste din partea cineaştilor, care acuză „stilul totalitar" în care Nikita Mihalkov conduce de 12 ani Uniunea Cineaştilor ruşi. „Discuţiile libere, diversitatea opiniilor, spiritul de libertate şi democraţia au părăsit de mult Uniunea noastră", se arată în protestul lansat pe internet şi semnat de cunoscuţi intelectuali ruşi, printre care regizorii Alexandr Sokurov, Andrei Popov, Pavel Bardine, criticii de film Daniil Dondurei şi Andrei Plakhov, precum şi directorul Muzeului Cinematografiei din Mosova, Naoum Kleiman. Cineaştii se declară revoltaţi de „falsul patriotism şi de servilismul" din sânul Uniunii şi vor să înfiinţeze o asociaţie independentă.
Un regizor în slujba preşedinţilor
Nikita Mihalkov a cochetat dintotdeauna cu puterea politică. În urmă cu 16 ani, filmul „Soare înşelător" a primit un premiu Oscar, iar regizorul a fost recompensat cu un loc în Parlamentul Rusiei (din partea partidului condus de Viktor Cernomîrdin). La acea vreme, au existat chiar zvonuri despre o posibilă candidatură a sa la preşedinţia ţării. În ultimii ani, Nikita Mihalkov nu s-a sfiit să recunoască apropierea şi prietenia ce-l leagă de actualul premier rus, Vladimir Putin. Când fostul lider de la Kremlin a împlinit 50 de ani, Mihalkov i-a dedicat un film care, potrivit criticilor internaţionali, „aminteşte de ruşinoasele perioade ale cultului personalităţii".
Firma lui a obţinut 8