Dupa un declin abrupt de 38% in 2009, nici primele luni din 2010 nu au aratat mai bine pentru industria electrocasnicelor din Romania. Despre provocarile cu care se va confrunta piata de profil in acest an, solutii si posibilitatea unei imbunatatiri a situatiei, intr-un interviu cu Monica Iavorschi, director general al Arctic.
Cifra de afaceri a Arctic in 2009 a fost de 186 milioane de euro, in scadere cu 12,6%, iar volumul total al vanzarilor a depasit 1,4 mil. unitati, un declin de 8% fata de anul precedent. Din numarul total de produse vandute, aproximativ 1,1 mil. au reprezentat aparate frigorifice.
Nivelul vanzarilor la export a crescut cu 5%, ajungand la 835.000 de unitati, fata de 793.000 de unitati in 2008. Astfel, valoarea exporturilor a fost de 106 mil. euro, fata de nivelul de 104 mil. euro atins in 2008. Cea mai buna evolutie a vanzarilor a fost inregistrata pe pietele traditionale precum Franta, Germania, Marea Britanie, Turcia si Spania, care reprezinta peste 60% din exporturile Arctic. La polul opus, efecte vizibile ale crizei financiare au fost remarcate in cazul tarilor din zona centrala si de est a Europei.
“Am reusit sa crestem exporturile, ceea ce a fost salvator. Nu am facut lucruri dramatice cum ar fi restructurari, reorganizari. Mai mult am reusit sa dam cresteri salariale, peste inflatie. Pentru categoriile de angajati cu venituri la baza grilei cresterea a fost de 15%”, spune Monica Iavorschi (foto).
Fluctuatia de personal in 2009 a fost de 4,5%, reducandu-se la jumatate fata de nivelul inregistrat in 2008. Majoritatea angajatilor care au parasit compania in 2009 au intre 1-3 ani vechime in Arctic si varste cuprinse intre 26-35 ani, spun reprezentantii producatorului de electrocasnice. In prezent, Arctic are aproximativ 2.000 de angajati.
De asemenea, 2009 a fost un an marcat de crestere intensiva si eficientiz