Fostul lider al pietei de print din Romania, Ringier, a dat dovada azi de curaj si maturitate, anuntand astazi, public, cifrele pe anul trecut.
Datele vorbesc de la sine: criza, suprapusa pe schimbarile de consum de presa tiparita, colapsul sistemului de distributie, taierea de pe lista de cumparaturi de zi cu zi a ziarelor si revistelor, la care s-a adaugat agresiunea puternica exercitata de investitiile masive ale Adevarul Holding in print publishing, au avut consecinte incredibile.
Astfel, conform Pagina de Media, cifra de afaceri a trustului Ringier a scăzut în 2009, in Romania, cu 47.5 milione de lei (cca 11,3 milioane de euro) faţă de 2008 (171.8 milioane de lei/ cca 41 milioane de euro), iar pierderea s-a situat in 2009 la 57,6 milioane de lei (13,7 milioane de euro), fata de un profit de 13 milioane de lei (cca 3.1 milioane de euro) in 2008.
Ca fost manager (si) de print, imi dau seama ca, in conditiile in care piata de advertising in ziare si reviste a scazut anul trecut cu pana la 50%, iar anul acesta se vorbeste de un minus suplimentar de 25-30%, adica o scadere over all de pana la 80% in numai doi ani, niciun manager – fie el si inzestrat cu aptitudini de magician – nu ar fi reusit sa aduca profit.
Poate David Coperfield ca CEO, si David Blaine ca COO (sau, mai bine, CFO), ar fi reusit sa faca, impreuna, performanta….
In conditiile date, ma intreb (retoric, si putin nostalgic) de ce se mai risca inca investitii in zona print, prin lansari si relansari?
Ce perspective de revenire are – daca va mai avea vreodata aceasta piata – si cum, prin ce minune vor reusi sa supravietuiasca ziarele si revistele in Romania, in urmatorii 3 ani?
Singura sansa ramane, teoretic, valorificarea brandului, in alte medii – asa cum spuneam, in iunie anul trecut, aici – dar, sigur, dupa razboi multi viteji se arata (ma includ aici, din star