Desi reprezinta un important pas inainte pe calea modernizarii, europenizarii si eficientizarii sistemului educational romanesc, proiectul lasa totusi aspecte importante nerezolvate, pe care le semnalam in speranta ca dezbaterea parlamentara va tine cont de aceste propuneri si idei.
1. Legarea salarizarii de performanta
Cea mai importanta problema nerezolvata este legarea salarizarii de performanta profesionala si rezultatele muncii.
Astfel, la art. 81 se spune:
(5) Salarizarea personalului didactic si a celui didactic auxiliar se face si in functie de performantele profesionale, conform legii.
Acel "si" strecurat in lege apare ca o "concesie" nedorita, pusa doar "sa dea bine"! Adica in functie de ce altceva se face salarizarea, daca nu de performantele profesionale?
Raspunsul il gasim in Legea salarizarii unice, care pune la baza salarizarii bugetarilor gradele si vechimea, nu performanta profesionala. Poate in alte tari asa o fi.
Dar in Romania care vine dupa 45 de ani de comunism si inca 20 de ani nedefiniti, 65 de ani in care pacalirea statului, sistemului, legilor, sefilor, constituiau si constituie "modus vivendi", sistemul acesta de salarizare este nociv. Trebuie reconstruit cultul muncii si al lucrului bine facut. Ori aceasta reconstructie nu se poate realiza decat prin legarea stricta a salarizarii de performanta profesionala.
Solutia consta in reducerea partii fixe a salariului la maximum 50%, iar restul, partea variabila, sa fie acordata de catre angajator strict in functie de performanta si rezultatele muncii.
Altfel, se va perpetua starea actuala, cand o buna parte dintre profesorii cu grade si vechime sunt si cei care fac cel mai putin pentru elevii pe care-i educa. Fapt ce demotiveaza pe aceia care chiar fac eforturi mari la catedra iar pe tinerii capab