Ligia Mustăţea, din Cluj-Napoca, a descoperit că datele ei personale şi cele ale părinţilor au fost folosite de o editură din Marea Britanie, care le achiziţionase din SUA. Sursa: MIHAI ŞOICA
În ultimii ani, sute de mii de români s-au trezit bombardaţi cu mesaje de tip spam trimise prin e-mail ori şi-au găsit cutiile poştale pline de scrisori publicitare de la diverse firme, cărora nu le-au furnizat datele lor personale.
Bază de date la nivel mondial
Un astfel de caz e cel al Ligiei Mustăţea, din Cluj-Napoca. După ce a primit acasă mai multe reclame de la o editură din Marea Britanie, Ligia Mustăţea a încercat să afle cum a intrat editura respectivă în posesia datelor ei cu caracter personal.
„Am o editură, dar niciodată nu am colaborat cu nimeni din Anglia. Pe plicul cu reclame erau numele meu şi adresa părinţilor mei. După mai multe scrisori adresate editurii britanice am aflat că datele mele personale au fost cumpărate de la o firmă cu sediul în Statele Unite, care deţine o bază mondială cu date şi rapoarte fiscale despre firme din întreaga lume. Mergând pe acest fir am aflat lucruri absolut uluitoare. Există firme care vând rapoarte de credite, care însumau informaţii despre mine ca persoană, despre apartamentul părinţilor mei şi despre firma mea”, spune Ligia Mustăţea.
Timp de un an, Ligia Mustăţea a tot încercat să dea de urma firmei din SUA. „Am scris la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, care a demarat o anchetă, fără succes însă pentru că în Marea Britanie nu există o lege prin care operatorul de date cu caracter personal să fie obligat să-şi divulge sursele. Mergând mai departe, am găsit datele părinţilor mei din factura de electricitate şi la o altă firmă care deţine o bază mondială de date, ECNext. Deşi am tot cerut explicaţii de la toate firmele implicate nu am pr