Traficul in Portul Constanta a scazut in 2009 la nivelul anului 2003, respectiv la 42 milioane de tone, si daca o parte din reducerea traficului se datoreaza crizei, care a dus la reducerea consumului, specialistii logistici sunt de parere ca Romania nu prezinta suficiente facilitati comerciale pentru a incuraja dezvoltarea sectorului logistic, si in special cel portuar.
"Aspectul cheie al cresterii traficului in Portul Constanta o reprezinta crearea de facilitati comerciale care sa incurajeze schimburile de marfuri. In lipsa unor astfel de facilitati in Romania, multe companii care exporta catre Uniunea Europeana decid sa plateasca mai mult pe transport, doar pentru a descarca in state din vestul Uniunii, care incurajeaza schimburile comerciale", a declarat Robin Martens, managing director al European Gateways Platform, asociatie daneza pentru promovarea si dezvoltarea infrastructurii portuare din Romania.
Aproximativ 70% din totalul importurilor pe apa ale UE provin din Asia, insa doar 5% dintre acestea sunt importate prin porturile din estul Europei si circa 1% prin Portul Constanta, potrivit ultimelor statistici.
"In prezent sectorul logistic portuar din Romania nu este suficient de competitiv pentru a putea face fata cu marile porturi din vestul continentului si nici nu este sustinut suficient din partea statului. In astfel de perioade, in care resursele financiare sunt limitate pentru investitii in infrastructura, guvernul se poate orienta catre sustineri de natura legislativa sau fiscala", a adaugat Martens.
Cele mai mari probleme pe care sistemul fiscal le creeaza companiilor importatoare este imposibilitatea amanarii platii TVA, ceea ce face ca firmele importatoare sa aduca in tara strict marfuri pentru care exista comezi prealabile, precum si necesitatea inregistrarii in tara a companiei importatoare, ceea ce presupune crestere cost