Jan Lichota, consilier juridic in cadrul Asociatiei Berarii Europei (The Brewers of Europe), sustine ca desi anul acesta producatorii de bere vor continua sa caute solutii pentru iesirea din criza, impulsul reluarii consumului va fi dat de cresterea increderii consumatorilor si de tarile europene care vor da primele semne de iesire din recesiune.
"Semnele de crestere nu vor aparea intr-o anumita regiune, ci din tarile care pot fi numite optimiste din punct de vedere economic. Ele vor stabili tendintele, care vor fi preluate ulterior si de alte tari. Revenirea increderii consumatorilor este esentiala daca scopul este cresterea. Totusi, daca vor exista cresteri ale taxelor si restrictii disproportionate, drumul catre revenirea pietei va fi mai lung", a declarat Jan Lichota, reprezentantul Asociatiei Berarii Europei, care raspunde de problemele de natura juridica si economica din cadrul asociatiei.
Unde a lovit criza
Reprezentantul asociatiei sustine ca cel mai mare impact al crizei economice s-a vazut in evolutia vanzarilor de bere din afara casei (on-trade) in majoritatea tarilor europene, respectiv din terase, baruri si restaurante.
"Procentul detinut de consumul din canalul on-trade a avut un declin abrupt afectand in special acele tari unde vanzarile din baruri detin un procentaj destul de ridicat, ca Spania sau Marea Britanie. De asemenea, tari cu vanzari mari de bere datorita turismului au fost afectate pe fondul scaderii numarului de turisti si a cheltuielilor mai mici ale acestora, atingand in special tarile din sudul Europei si din zona mediteraneana", a explicat seful berarilor europeni, adaugand ca vanzarile din restaurante si baruri au fost compensate de cele din magazinele din retailul modern.
Contrar evolutiei vanzarilor din alte tari europene, in Romania vanzarile de bere au scazut la fel de mult in retail si in HoReCa (hote