ROADS: Piaţa de publicitate online a scăzut anul trecut cu 10%, la 65,2 mil. lei
Totuşi, agenţiile interactive afirmă că această estimare nu este realistă, din cauza influenţei motorului de căutare
iLeo: 2009 a fost anul în care Google a crescut exponenţial în România
Piaţa de publicitate online din România a scăzut anul trecut cu 10%, la aproape 65,2 milioane lei, în condiţiile în care întreaga industrie a avut, în aceeaşi perioadă, un declin accentuat, potrivit celei de-a doua ediţii a studiului ROADS ("Romanian Online Advertising Study") realizat de IAB România şi PricewaterhouseCoopers România.
Primul semestru din 2009 a fost cel mai dificil pentru publicitatea online, scăderea fiind de 25%, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul precedent. Astfel, în primele 6 luni din anul trecut, veniturile totale s-au ridicat la 25,5 milioane lei. Această scădere, conform studiului, este explicată de reducerea drastică a bugetelor alocate pentru publicitate. Totuşi, în a doua parte din 2009, piaţa de advertising online şi-a mai revenit. Studiul arată că în această perioadă, comparativ cu semestrul al doilea din 2008, s-a înregistrat o creştere de 3%, la 39,7 milioane lei, iar faţă de 2007, valoarea pieţei s-a dublat. Anul 2009 a început cu venituri lunare de 3-5 milioane lei, în medie pentru primul semestru. Semnele de redresare au început să apară în luna septembrie, când, comparativ cu august 2009, piaţa a înregistrat o creştere de 52%, de la 3,9 milioane lei, la 5,8 milioane lei. Trendul ascendent a continuat, iar în luna decembrie 2009 au fost înregistrate cele mai mari venituri, comparativ cu 2008 şi 2007, ele ajungând la 9 milioane lei, mult peste media întregului an.
"Piaţa de publicitate online şi-a revenit pe finalul anului 2009, iar în 2010 ne putem aştepta chiar la o creştere, adică la depăşirea totalului pe anul trecut",