Un pahar de sampanie nu mai e de mult savurat doar de Anul Nou sau la aniversari - desi ramane in continuare bautura nobila a regilor, a devenit mai accesibila si pentru tineri, de exemplu.
Un articol din co tidianul britanic Telegraph arata ca, in 2010, tinerii beau mai multa sampanie decat obisnuia sa bea aceeasi generatie de pana-n 30 de ani, din anii 1990. Acum sampania se co manda fara niciun motiv de sarbatoare, intr-o seara obisnuita, in oras. Unul dintre motivele majore pentru aceasta schimbare este si scaderea preturilor pe motiv de criza. Tot cu ocazia crizei, sampania s-a confruntat si cu un concurent de temut, vinul crémant.
Acesta este un "inlocuitor" al sampaniei, produs in principal in regiunea Alsace, care a devenit deja foarte popular in Marea Britanie (cunoscuta drept cel mai mare importator de sampanie) si Franta. Preturile mici ale spumantului (in jur de 7 euro, un sfert din pretul unei sampanii) i-au adus vanzari in crestere, invers proportionale cu cele ale sampaniei. Totusi e greu de imaginat ca artista burlesque Dita von Teese si-ar termina spectacolele deca dente in altceva decat cea mai buna sampanie. Sau ca adevaratii cunoscatori vor sarbatori cu altceva decat Moët& Chandon Be Fabulous (imbracata in cristale Svarowski) sau Dom Perignon Vintage. In continuare in lume cele mai rare licori raman sam paniile ce provin din regiunea franceza cu acelasi nume - Champagne. Din strugurii frantuzesti provin nume ca Reims Krug, Reims Moët et Chandon, Reims Joseph Perrier, Marne Ruinart; Reims Taittinger, Reims Veuve Cliquot-Ponsardin.
Iar pentru cei care de gusta inca sampanie regulile raman aceleasi: o sampanie buna se cunoaste dupa bulele sale, cu cat bulele de aer sunt mai mici cu atat sampania e mai fina. Tot bulele sunt respon sabile si pentru aroma sampaniei, atunci cand ajung la suprafata explodeaza subtil intr-un buch