Doina Rusti, "Camasa in carouri si alte 10 intamplari din Bucuresti", Editura "Polirom" (tel. 0232/21.74.40), 232 pag.
Afirmata in ultimii sase ani in proza si publicistica, Doina Rusti are imaginatie, placere de a povesti si o putere de munca iesita din comun. Daca in cele patru romane publicate pana acum talentul ei de a impleti destine variate se desfasura pe planuri vaste, intre real si supranatural, in prozele scurte, care au alte reguli de constructie, scriitoarea decupeaza "intamplari" carora cititorul e chemat sa le imagineze un inainte si dupa. Volumul de azi e conceput ca un sirag al carui fir de legatura, dat din titlu, e Bucurestiul, iar margelele de sticla, complicat reflectate unele in altele, au dimensiuni si grade diferite de slefuire. Poleiala comuna e ideea granitei permisive, a canalelor de comunicare intre prezent si trecut, dintre viata si vis, dintre traire si memorie. O tema literara veche, ilustrata, ca sa ne referim doar la secolul trecut, de uriasi precum Borges, Cortazar sau Milorad Pavic, dar si de Mircea Eliade. Curajul Doinei Rusti de a se lasa inevitabil comparata cu acesti maestri e in sine de admirat, caci referintele n-au cum sa-i fie favorabile, chiar daca - specialista si in simbologie - scriitoarea noastra isi deschide cu buna stiinta textul spre un fabulos preluat, invatat. Cele zece intamplari fac naveta cam mecanic intre prezent si secolul 18 bucurestean, prin intermediul unor personaje de azi cu existente paralele in urma cu doua veacuri. Jocul cu timpul ce ajunge uneori sa tina fiintele captive intr-un vartej repetitiv e si el destul de uzat in literatura, ca si reincarnarea sau trairea simultana a mai multor vieti. "Intamplarile" Doinei Rusti - centrate pe dragoste, moarte, hazard si plimbare pe doua paliere de timp - au cusaturile cam la vedere, dar capteaza prin detalii, atmosfera, simt muzical al contrapunctel