În 1891, Toulouse-Lautrec realiza un afiş de promovare a cabaretului Moulin Rouge, având-o în centru pe „La Goulue”, faimoasa dansatoare de cancan. Un poster care-a revoluţionat arta realizării afişelor, inspirat fiind de gravurile japoneze, şi care-a revoluţionat deopotrivă şi publicitatea, consacrând o regulă: aceea că un anumit local poate şi trebuie să fie promovat prin intermediul artistului-vedetă.
Ziaristul Gabriel Astruc i-a zis prieteneşte „La Goulue”, fără să-şi imagineze că aceasta va fi denumirea sub care va rămâne în istorie Louise Weber, prima şi cea mai cunoscută dansatoare de cancan de la Moulin Rouge. Temperamentala Louise dansa la mică distanţă de masa unuia sau altuia dintre domnii prezenţi în cabaret, iar la finalul dansului, cu o mişcare agilă de picior, reuşea performanţa să îndepărteze pălăria de pe capul domnului care o privea fascinat.
Cât timp respectivul îşi recupera jobenul, dansatoarea îi golea rapid paharul cu băutură. De-aici, porecla care s-a transformat rapid în nume de scenă: „lacoma” („La Goulue”) de la Moulin Rouge. Şi cu denumirea asta a apărut starul cabaretului şi pe primul afiş de promovare a stabilimentului, realizat de artistul de viţă nobilă Henri de Toulouse-Lautrec. Era primul poster ieşit din mâinile lui Lautrec, primul din seria Moulin Rouge, prima lui litografie color.
Dar cine e, cu-adevărat, „La Goulue”? Cine este dansatoarea schiţată sumar pe afiş, în timpul unui cadril, alături de partenerul ei de dans, Jacques Renaudin (şi el cu o poreclă sugestivă, „Valentin le Désossé”-Valentin cel făr’ de oase)?
Legătură amoroasă cu Renoir
Despre începuturile dansatoarei cu talent şi cu umor obraznic se ştiu puţine şi mai multe se bănuiesc. Cunoaştem doar data naşterii, 13 iulie 1866, şi de-aici încolo sunt multe speculaţii. Se spune că s-ar fi născut într-o familie de evrei din A